Sökning: "managing employees"

Visar resultat 1 - 5 av 438 uppsatser innehållade orden managing employees.

  1. 1. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  2. 2. Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elsa Berg; Alicia Bergström; [2024]
    Nyckelord :Middle manager; employee resistance to change; change aversion; change management; managing resistance to change.;

    Sammanfattning : Titel: Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Elsa Berg och Alicia Bergström Handledare: Emilia Kvarnström   Datum: 2024 - Januari   Syfte: Idag driver företag ständigt förändring- och utvecklingsarbeten och med förändringar kommer ofta motståndsreaktioner. Motstånd mot förändring från medarbetare behöver bemötas och hanteras för att förändringar ska kunna fortgå i verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Den stressiga arbetsmiljön : Chefers stressförebyggande arbetsmiljöarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Miranda Loberg Nelisse; Madeleine Östergren; [2024]
    Nyckelord :Mangers; employee responsibility; work environment management; work environment; stress; chefer; personalansvar; arbetsmiljöarbete; arbetsmiljö; stress;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur chefer med personalansvar arbetar med arbetsmiljöfrågor för att förebygga och hantera stress på arbetsplatsen. Studien använder en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Totalt genomfördes 7 intervjuer med 7 olika chefer med personalansvar. Samtliga intervjuer spelades in. LÄS MER

  4. 4. PSYKOSOCIALT ARBETSMILJÖARBETE PÅ DISTANS - En kvalitativ studie om hur arbetsgivares villkor och arbetssätt förändrats av ökat distansarbete Tilde Nilsson

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Tilde Nilsson; Tilda Thomsen; [2023-09-07]
    Nyckelord :Employer liability; psychosocial work environment; telework;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how employers' conditions and working methods regarding the psychosocial work environment have changed due to the increased telework. The study's main theoretical approach is Karasek and Theorell's (1990) demand- control- support model, which highlights how these three components need to be taken into account in order to understand how certain reactions can arise as a result of the workload. LÄS MER

  5. 5. Remote Control - Redefining Leadership in the Age of Hybrid Work

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Clara Sjögren Nyberg; [2023-07-20]
    Nyckelord :Hybrid work; Hybrid teams; Leadership; Hybrid leadership; Remote leadership; Transformational leadership;

    Sammanfattning : The pandemic, rather than strategy, has led to organizations’ most apparent digital transformation in the last years due to unprecedented changes in the business environment and society (De Smet et al., 2021; McKinsey, 2020). LÄS MER