”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. 2) framhåller att förskola har ett ansvar i att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Forskningen som behandlas i denna studie framhåller förskollärarens förhållningssätt för att motverka stereotypa normer och könsmönster. För att synliggöra hur genus skapas i sociala rum på förskolan utgår denna studie från Davies (2003) tankar om den poststrukturalistiska teorin. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver att de undervisar om genusfrågor i förskolan. För att söka svar på det ställda syftet utgår studien från två frågeställningar, hur beskriver förskollärare genusundervisningens genomförande och hur beskriver förskollärare att den fysiska lärmiljön arrangeras utifrån ett genusperspektiv. Studiens metod utgår från semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utgått ifrån en intervjuguide med elva frågor som berör begreppen genus, könsmönster och normer i förskolans undervisning och lärmiljö. Deltagarna i studien är sex verksamma förskollärare i västra Sverige och deras svar ligger till grund för studiens resultat. Resultatet presenteras i två olika delar utifrån de två ställda frågeställningarna. Den första delen i resultatet berör förskollärarnas utsagor om ett modernt och könsneutralt förhållningssätt, systematiskt kvalitetsarbete möjliggör en likvärdig undervisning och ta vara på möjligheten till undervisning om genusfrågor. Den andra delen i resultatet berör att arrangera en blandad lärmiljö, barns möjligheter till könsneutrala utklädningskläder i lärmiljön och könsneutrala böcker. Informanterna framhåller förskollärarens förhållningssätt som centralt för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan, men att arbetet med genusfrågor skiljer sig åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)