”Det är käckt liksom” : En kvalitativ studie av lärares inställning till tillämpningen av elevers populärkultur i svenskundervisningen i årskurs 4–6.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Populärkulturen tar en allt större plats i dagens skolelevers liv. Det är även från denna miljö mycket av deras kunskaper och erfarenheter kommer. Skolans uppdrag är att främja en livslång lust att lära samt bidra till en kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter och kunskaper. Denna studie syftar därför till att bidra med kunskap om lärares inställning till tillämpningen av elevers populärkultur i svenskundervisningen i årskurs 4–6. Studien har en kvalitativ inriktning och för att uppnå studiens syfte har semistrukturerade intervjuer med sex verksamma lärare, från tre olika grundskolor genomförts. Metoden bidrar till att respondenterna får diskutera ämnesområdet utifrån egna tankar, åsikter och erfarenheter. Den teoretiska referensram som studien utgår från är det sociokulturella perspektivet. Resultatet av den insamlade empirin visar att populärkultur delvis är utmanande att implementera i svenskundervisningen, då respondenterna bland annat delger brist på innehåll kring ämnet i lärarutbildningen, samt att det inte finns tillräckligt med tid att sätta sig in i materialet. Men resultatet påvisar även att populärkulturen bidrar till elevengagemang och är ett bra hjälpmedel om det finns ett tydligt syfte med det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)