Stopp! Min kropp! : En intervjustudie om förskollärares arbete med barns integritet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Barns integritet har under de senaste åren uppmärksammats både i samhället och i förskolan. I den nuvarande läroplanen för förskolan beskrivs det tydligt att barns integritet ska respekteras samt förutsättningar ges för att barn ska bli medvetna om sina rättigheter. Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra hur förskollärare uppfattar att integritetsarbete kan bedrivas i förskolans verksamhet. För att skapa en djupare förståelse för förskollärares uppfattningar av integritet har semistrukturerade intervjuer genomförts med sex stycken förskollärare. Den didaktiska teorin och de didaktiska frågorna vad och hur har använts som analysverktyg för att skapa klarhet i det insamlade materialet. Med hjälp av de didaktiska frågorna har sju olika teman identifierats i analysen. I studien framkom det att samtliga förskollärare är bekanta med integritetsbegreppet men att definitionen av begreppet varierade mellan förskollärarna. Resultatet visade att samtliga förskollärare arbetade med att stärka barns egna och andras fysiska, psykiska och personliga integritet. Dock verkar fysisk integritet vara det dominerande diskussionsämnet i förskolan. Sammanfattningsvis visar studien att förskollärares kunskap om och förförståelse av integritet är avgörande för hur arbetet med barn genomförs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)