Utan specialpedagog blir det inte så kul : Förskollärares erfarenheter och tankar om specialpedagogens arbete och betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Förskolan är till för alla barn och ska ta hänsyn till alla barns olikheter. På senare år har den specialpedagogiska yrkesrollen blivit etablerad i arbetet med att skapa en förskola för alla. Forskning visar att det finns en variation i vilka arbetsuppgifter en specialpedagog har och hur de genomför dessa i förskolan. Syftet med studien är att öka förståelsen för vilken betydelse specialpedagoger har i förskolan genom att undersöka vilka erfarenheter och tankar förskollärare har om specialpedagogens arbete i förskolan. Empirin har samlats in via åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare från sju olika kommuner. Genom en tematisk analys framkom centrala teman som påvisar att förskollärarna värdesätter specialpedagogens kunskaper men att resursbrist hindrar möjligheterna för samverkan. I ljuset av Vygotskijs teori om lärande, vilken utgör studiens teoretiska ram, framkommer en bild av att specialpedagogen inte är tillräckligt delaktig i förskolans kontext vilket riskerar att betydelsen av specialpedagogens arbete går förlorat. En slutsats för studien är att rektorer behöver främja ökad samverkan mellan specialpedagog och personal för att specialpedagogens kompetens ska kunna nyttjas till fullo av förskollärarna. Studien väckte frågor hos oss om hur samverkan mellan personal och specialpedagoger ser ut i förskolan och vore intressant att studera i framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)