Lärares reflektioner om jämställdhetsarbete inom modersmålsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Arbetet med jämställdhet i skolan är en fråga om alla barns rätt till lärande och utveckling och enligt läroplanen något alla lärare ska arbeta med. För att lyckas med arbetet krävs kunskap, metoder och långsiktighet. Skolinspektionen (2020) har granskat hur jämställdhetsarbetet ser ut på skolorna och resultatet tyder på att systematik saknas. Modersmålslärare ingår inte i denna granskning och det finns begränsad forskning kring jämställdhetsarbetet inom modersmålsundervisningen. Det är därför av stor vikt att undersöka hur modersmålslärare reflekterar kring jämställdhetsaspekter i modersmålsundervisningen, vilket föreliggande studie haft för syfte. Aspekterna i centrum för studien är talutrymme, könsstereotyper, genusbaserade förväntningar samt värdekonflikter. Ytterligare ett syfte har varit att belysa framgångsrika metoder för ett systematiskt arbete med jämställdhet i undervisningen. Studiens frågeställningar lyder: ● Hur reflekterar modersmålslärare om inkluderingen av jämställdhetsaspekter i sin undervisningspraktik? ● Vilka arbetssätt urskiljs som framgångsrika i lärarnas reflektioner? Studiens teoretiska perspektiv avser delar av Wedins (2018) modell för jämställdhetsarbete iskola och förskola samt Schöns (1983) begrepp om reflektion-i-handling och reflektion-över-handling. Forskningsmetoden är fokusgruppssamtal. Materialet består av en ljudinspelning från samtalet, vilken analyserats utifrån de teoretiska begreppen. Resultatet visar på en mängd olika reflektioner och metoder. De flesta modersmålslärare betonar vikten att inkludera samtliga jämställdhetsaspekter i sin undervisning. Slutsatsen dras att dessa kan inkluderas i modersmålsundervisningen på ett systematiskt och långsiktigt sätt genom planeringen av aktiviteter, material och innehåll där jämställdhetsaspekterna på olika sätt beaktas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)