Det levande biblioteket : Att öka intresset hos barn för att besöka bibliotek via rörliga AR-bokomslag

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Fanny Olsson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Fysiska biblioteksbesök minskar år för år rapporterar Kungliga Biblioteket (2019) samtidigt som unga läser allt mindre på fritiden (Sveriges Radio, 2019). Rapporten “Unga Berättar” från 2018 har visat att unga har ett intresse av att läsa böcker men att besöka bibliotek lockar desto mindre (Hedemark, 2018). Problemet kan liknas vid det faktum att barn och unga rör på sig mindre och ägnar större delen av sin fritid framför den digitala skärmen. Exempelvis, använder 43% av 6-10-åringar internet i mobilen varje dag (Internetstiftelsen, 2019). ’Pokemon GO’, ett spel vilket lanserades år 2016, var en lösning som motiverade barn att börja röra på sig (Häggström, 2016) genom att kombinera den fysiska världen med den digitala. Spelet gick ut på att gå ut och fånga digitala monster i den verkliga världen via AR, vilket därmed motiverade barn att röra på sig. Den här rapporten syftar till att undersöka hur AR kan användas på fysiska bokomslag för att motivera barn att vilja utforska böcker på biblioteket, och därav motiveras att besöka bibliotek fysiskt. För att undersöka detta har två fiktiva bokomslag designats med möjlighet till AR vilket inbegriper att omslaget, via en digital skärm och applikationen ‘Artivive’, kan komma till liv och röra på sig. De två omslagen har i slutligt skede av arbetet testats av barn i åldern 9–12 år för att kartlägga reaktioner och tankar kring fenomenet. För att ta fram de två fiktiva bokomslagen har teori om design av bokomslag, designprinciper, AR och animation samlats in. De två omslagen har genomgått en designprocess var olika koncept ställts mot varandra i en värderingsmatris med kriterier tagna från tidigare studier kring hur barn ser på omslag och vad för typer av grafiska element de uppskattar. Koncepten har senare färdigställts med bestämda designbeslut, för att sedan visualiseras i en storyboard och animeras enligt storyboardens händelseförlopp. Slutsatsen kring frågan huruvida bokomslag med AR-möjlighet kan komma att motivera barn att vilja besöka bibliotek i större utsträckning drogs från värderingen var barn fick titta på de fiktiva bokomslagen och intervjuas kring användningen. Undersökningen visade att bokomslag med AR-möjlighet kan komma att motivera barn att vilja besöka bibliotek oftare, och visade också att sådana böcker kan komma att intressera barn mer för att läsa boken i fråga. Detta, om AR-möjligheten adderar till det statiska omslaget och bidrar till förståelse för bokens handling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)