Integrering av ett UX-perspektiv i Scrum

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Författare: Angelica Johansson; Emelie Mörk; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En integrering av UX i Scrum har genom tidigare studier visat sig vara komplex och utmanande. Utmaningarna kan bero på skillnader i arbetssätt hos de olika områdena, och att viss motstridighet finns i grundläggande värderingar. Trots att agil utveckling och UX har samexisterat i mer än ett decennium är ett generellt tillvägagångssätt för att integrera UX i agila metoder som Scrum ännu inte fastställt. För att undersöka hur UX kan integreras i Scrum har vi ställt frågan:   “Hur kan ett UX-perspektiv integreras i en Scrum-process?”   Genom vår studie har vi identifierat utmaningar med integreringen av ett UX-perspektiv i Scrum, och vi har valt ut fyra UX-tekniker i syfte att adressera de identifierade utmaningarna. Frågan studeras genom en kvalitativ ansats där datainsamlingsmetoder som intervjuer, observationer och workshoppar legat i fokus. De primära deltagarna i studien är ett mjukvaruutvecklingsteam på ett världsomfattande telekommunikationsföretag. Studien bidrar med kunskap kring hur identifierade utmaningar med att integrera ett UX-perspektiv i Scrum kan hanteras i praktiken. Detta visas genom en modell som beskriver var och när UX-teknikerna med störst potential kan integreras i en Scrumprocess, samt hur denna integrering kan gå till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)