Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. Undersökningen genomfördes i form av observation och semistrukturerade intervjuer med fem informanter (tre lågstadielärare, en biträdande rektor och en skolbibliotekarie) på en skola. Data analyserades med hjälp av tematisk analys. Resultaten av studien visar att skolan arbetar med medvetna strategier för att skapa en god läskultur genom att planera in lästid i lektionsplaneringen, ge eleverna möjlighet att välja sina egna böcker, diskutera och reflektera över de lästa texterna, använda olika lässtrategier och metoder för att stödja deras läsinlärning. Forskning stödjer också dessa åtgärder som effektiva för att öka elevernas intresse för läsning och förbättra deras läsförmåga. Skolans bibliotekarie arbetar också aktivt med att skapa en strukturerad och välplanerad biblioteksmiljö samt specifika aktiviteter för att öka elevernas intresse för att läsa. Studien visar dock att det finns brister i direkt samarbete mellan skolbibliotekarien, biträdande rektor och lärare på den aktuella skolan, elevernas engagemang i läsning och en tydlig struktur för hur läsning ska integreras i undervisningen. Trots utmaningar visar studien att skolan har potential att skapa en positiv och välkomnande läsmiljö som uppmuntrar eleverna att läsa mer och utforska olika typer av skönlitteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)