Relationell pedagogik och relationskompetens : ur ett fritidslärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Intresset i denna uppsats riktas mot kunskapsområdet relationell pedagogik och relationskompetens med syftet att beskriva tolv fritidslärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom fritidsläraryrket. Tidigare forskning inom kunskapsområdet finns utifrån ett lärarperspektiv, men inte specifikt utifrån ett fritidslärarperspektiv. Relationskompetens kan allmänt beskrivas som en generell förmåga att knyta an till andra människor. Lärares relationskompetens har tidigare varit ett i stort sett outforskat område och kompetensen har länge betraktats som naturgiven eller som något lärare utvecklade med åren. Vår insamlingsmetod består av semistrukturerade intervjuer av både fokusgrupper och enskilda individer. Vi har genomfört totalt åtta intervjuer. På grund av rådande omständigheter kring Covid -19 genomfördes alla intervjuer utom tre via Teams. Två av intervjuerna genomfördes med fokusgrupper, en grupp om fyra personer och en om två personer. Resterande sex intervjuer genomfördes enskilt. Vi har använt oss av en teoretisk tematisk analys av våra data som styrts av olika teman. Detta med utgångspunkt i fenomenografin som metodansats som bland annat är utvecklad för att analysera data från enskilda personer. Vårt resultat visar att relationskompetensen behövs inom yrket och att bra relationer lägger grunden till allting. Relationsbygget är något fritidslärare arbetar med kontinuerligt. Fritidslärarna i vår studie anser att det är viktigt att barnen inte hela tiden ska behöva prestera och att fritidshemmet kan vara en plats där de själva får leda verksamheten med stöd av fritidslärarna, eller är en arena där barnen bara kan vara. Inte ens inom specialpedagogutbildningarna får den relationella pedagogiken det utrymme det förtjänar. Vår studie visar att den relationella diskursen med lärares professionella relationskompetens är nödvändig för att ha möjlighet att utöva fritidsläraryrket på ett sätt som bidrar till elevernas utveckling och lärande. Förhoppningsvis kan denna studie bidra till förståelsen av fritidslärares arbete- och professionalitet inom den relationella pedagogiken samt belysa vikten av professionell relationskompetens inom yrkesrollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)