Den fria lekens betydelse En pilotstudie om förskollärares syn på leken i relation till barns lärande och utveckling i förskolan och förskoleklass

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Leken är beskriven som en viktig del för barns lärande och utveckling genom litteratur och styrdokument som man får ta del av under utbildningen till förskollärare, däremot har förskoleklassen ett schema som är mer styrt än förskolan i Sverige. Denna studie syftar till att undersöka förskollärares syn på fri lek i relation till barns lärande och utveckling både i förskolan och förskoleklassen. Forskningsfrågan som behandlas i studien lyder: Vad är förskollärares syn på fri lek i relation till barns lärande och utveckling i förskola och förskoleklass? Empiri har samlats in genom en enkät som skickades ut till elva förskollärare på fyra förskolor och en förskoleklass. Frågeformuläret innehöll öppna frågor och vid analysen har några svar valts som exempel på förskollärarens uttryckta syn på den fria leken i relation till barns lärande och utveckling. Det viktigaste resultatet som framkommit är att de flesta förskollärare anser att fri lek är viktig oavsett om man arbetar inom förskola eller förskoleklass. Detta eftersom leken bidrar till att utveckla barnens fantasi, nyfikenhet, sociala och verbala kompetens. En möjlig utformning för vidare forskning inom studiens ämne kan vara att intervjua eller observera förskollärare i sin praktik för att undersöka deras roll inom barnens lek och hur de förhåller sig till denna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)