Tillväxt på en hållbar marknad : En fallstudie om tillväxt och konsumtion inom secondhand

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Secondhand är en växande marknad i dagens samhälle och utmanar de traditionella företagen i detaljhandeln gällande hur kläder tillverkas och säljs. Med hållbarhet i åtanke väljer allt fler att konsumera begagnade kläder för att reducera sin klimatpåverkan. Detta till trots är överkonsumtion fortsatt ett problem. Vilket ställer frågan om det räcker att köpa secondhand, om konsumtionen fortsatt är högre än nödvändigt. Studiens syfte är att undersöka hur secondhand-aktörer kan växa på ett mer hållbart sätt genom sina affärsmodeller samt vilka hinder och möjligheter som uppstår. Studien ska bidra med bättre förståelse gällande secondhand-aktörers möjligheter i att främja hållbar konsumtion och samtidigt bibehålla en finansiell tillväxt. Det empiriska materialet är samlat genom kvalitativa intervjuer med tre respondenter som verkar inom den svenska secondhand-marknaden. Materialet har analyserats med hjälp av tidigare forskning och etablerade affärsmodeller som del av det teoretiska ramverket. Studien har identifierat utmaningar vad gäller att främja hållbar konsumtion med en affärsmodell byggd på att omsätta höga volymer. Däremot har affärsmodeller, med ett kvalitetsfokus, höga vinstmarginaler och högre grad segmentering en bättre chans att lyckas uppnå balans. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)