Att ge information till ungdomar med diabetes mellitus typ 1

Detta är en Kandidat-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Bakgrund I Sverige uppnår ofta ungdomar, 12 - 17 år, inte behandlingsmålen för diabetes vilket kan leda till uppkomst av diabeteskomplikationer och sviktande egenvård. För att förhindra detta krävs det att ungdomar får tillräcklig information gällande sjukdomen och behandlingen. Information till ungdomar bör anpassas efter individens behov och utvecklingsnivå. Vårdpersonal som arbetar med ungdomar ska även säkerställa att ungdomar har möjlighet att påverka och bestämma över vården. Information är en del av sjuksköterskans ansvarsområden och sjuksköterskor som arbetar med ungdomar bör tillgodose ungdomens behov av information för att främja till en god egenvård. Syfte Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att ge information till ungdomar, 12-17 år, med diabetes mellitus typ 1 för att främja egenvård. Metod En kvalitativ intervjustudie genomfördes på sjuksköterskor verksamma på diabetesmottagning för barn och ungdomar. Sex intervjuer genomfördes med hjälp av en semistrukturerad intervjumetod. Vid analys av intervjumaterialet användes en kvalitativ innehållsanalys. Resultat Det framkom att vid informationsgivning krävdes ett positivt bemötande, öppen kommunikation och en framtidsfokuserad arbetsmetod som motiverade ungdomar till en förbättrad egenvård. Informationen skulle även vara individuellt anpassad efter ungdomarnas intresse, kunskapsnivå och kognitiva förmåga för att tillgodose egenvården. En god relation och lämplig stöd från föräldrarna var en ytterligare faktor som främjade ungdomarnas egenvård. Slutsats Ett individ fokuserat förhållningssätt bör användas vid vård av ungdomar med diabetes mellitus typ 1. Informationen bör anpassas efter individens livssituation och behov. Ett framtids fokuserat och problemlösande förhållningssätt bör användas för att motivera ungdomar till en förbättrad egenvård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)