COVID-19 och dess påverkan på beteenden hos konsumenter inom livsmedelshandel : En kvalitativ studie ur ett företagsperspektiv fokuserad på livsmedelshandeln.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Bakgrund: COVID-19 pandemin har förändrat samhället och påverkat olika företags förhållningssätt. Konsumentbeteendet har förändrats på grund av isoleringar, statliga rekommendationer och riktlinjer i försök att minska smittspridningen. Detta har påverkat livsmedelsbutiker, de har infört olika åtgärder och förändringar för att möta nya efterfrågan och krav från samhället. Det är därför intressant att studera ifall konsumentbeteenden och åtgärder orsakad av COVID-19 pandemin är bestående när rekommendationer och riktlinjer har avskaffats. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka olika konsumentbeteenden och åtgärder inom livsmedelsbranschen som har uppstått till följd av COVID-19 pandemin. Studien identifierar på vilket sätt dessa nyligen antagna beteenden och åtgärder är bestående efter pandemin.  Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer medtre olika bolag har sammanställts utifrån resultatet från fem olika livsmedelsföretag. Studien har antagit en abduktiv forskningsansats med fokus på att skapa en tematisk analys.  Slutsats: Studien visar att konsumentbeteendet har förändrats som ett resultat av pandemin. Samtliga livsmedelsföretag ser numera att konsumenter köper mer produkter med längre hållbarhet. Konsumenter är numera mer strategiska i sin handling av matvaruprodukter. Ehandel har ökat som ett resultat tack vare pandemin och används mer frekvent av konsumenter. Bestående åtgärder är allt ifrån plexiglas i kassor, handdesinfektion runt om i butiker för personal och kunder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)