Medier och digitala verktyg i hem- och konsumentkunskaps undervisning : En kvalitativ intervjustudie med lärare i Hem- och konsumentkunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Camilla Ekström; [2022]

Nyckelord: IT; IKT; Lärande; Hkk;

Sammanfattning: Bakgrund Det har inte funnits en gemensam strategi för skolornas digitalisering sedan införandet av 1:1 satsning av datorer i skolan förrän 2017, regeringen införde då en Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin benämner att lärare ska…”använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen”. Denna formulering är svårtolkad och behöver förtydligas.Syfte Studiens syfte var att skapa mer kunskap om Hkk-lärares uppfattning om den reella nyttan av att använda media och andra IKT-verktyg i undervisningen samt att få en samlad kunskap kring vilka IKT-verktyg som används i undervisningen. Metod Studien baseras på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem undervisande lärare i hem- och konsumentkunskap. Efter att datamaterial samlats in bearbetades detta med hjälp av innehållsanalys.Resultat Trovärdig media från internet används för att skapa eget undervisningsmaterial. Läroboken verkar fungera som en form av referenslitteratur till det egenskapade materialet. Det är tydligt att lärare behöver vara mycket restriktiva och kritiska vid val av material från internet. De utmaningar lärare ser i sin undervisning är att försöka nå så många som möjligt genom att använda digitalt material samtidigt som detta blir en form för anpassning. Den egenskattade kunskapen inom digitala verktyg och media är väldigt skiftande. Fortbildning och kollegialt lärande inom digitala verktyg anses som bristvaraSlutsats Adekvat material från internet kompletterar undervisningen. Det digitala utbudet i undervisningen verkar inte ha förändrat den pedagogiska diskursen nämnvärt. Skillnader i lärarnas kunskap inom digitala verktyg är stor. Orsakerna till detta är brist på fortbildning och kollegialt lärande eftersom tiden för detta inte finns. Felaktig nyttjande av datorer bland elever under lektionstid skapar distraktion och innebär att kunskapsinhämtningen kan bli sämre för eleven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)