Kan Keene, Lindgren & Trenter bidra till lösningar på värdegrundsarbetets gåtor? : En studie om tre barndeckares didaktiska potential för svenskämnets värdegrundsarbete i årskurs 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka tre skönlitterära verk inom barndeckargenren och dess potential inom ett didaktiskt värdegrundsarbete inom svenskämnet. Undersökningen inriktar sig på elever i årskurs 4–6. Studiens syfte och frågeställningar innefattar det didaktiska arbetet kring makt- och vänskapsrelationer samt etik och moral. Studiens analys och resultat visar på fördelar med användandet av skönlitteratur i undervisningen och kan medföra att svåra eller känslomässigt jobbiga situationer kan bearbetas utan att det har en negativ effekt på elevernas känsloliv. Malin Alkestrand och Lena Kåreland är två av de forskare som används i denna studie för att lyfta de förrespektive nackdelar med involvering av skönlitteratur i undervisningen. Vidare beskrivs barndeckargenrens potential och mer specifikt potentialen i Kitty och den svarta rosen (1998), Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1981) och Det brinner! (2011) i arbetet med värdegrundsrelaterade frågor i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)