Exkludering på fritidshemmet : En kvalitativ studie om exkludering och metoder för att motverka exkludering.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Denna studie behandlar det breda och komplexa området exkludering på fritidshemmet. Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidslärare uppfattar att exkludering sker på fritidshemmet och belysa vilka metoder fritidslärare använder för att motverka exkludering. Detta är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som forskningsverktyg. Studiens resultat visar att fritidslärarnas uppfattning är att exkludering sker mellan elever  under fria aktiviteter och lekar. Elever som har gemensamma intressen kan exkludera andra elever som inte har liknande intressen och som inte passar in i gruppen. Vidare är fritidslärarnas uppfattning att styrda aktiviteter kan motverka exkludering eftersom elever får samma förutsättningar att delta i aktiviteter och lekar. Fritidslärarna finns där för att styra och säkerställa så att inga elever känner sig utanför. Exempel på metoder som fritidslärarna brukar använda för att motverka exkludering är att läsa av situationer och ingripa om det behövs, ta en diskussion med elever och förklara hur den utsatta eleven känner sig, samt planera styrda lekar vilket ger fritidslärarna möjlighet att påverka elevernas deltagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)