ALLA MÅSTE HJÄLPAS ÅT : En diskursanalys av hur besparingar legitimeras i kommunala pressmeddelanden

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka vilka strategier svenska kommuner använder för att motivera och legitimera besparingar som kommuniceras via pressmeddelanden eller officiella kommunnyheter. Det som analyseras är hur legitimeringar av besparingar representeras i kommunala pressmeddelanden, vilka röster och subjektspositioner som avbildas och hur sätts dessa i relation till varandra. Studien utgår från ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv och baseras på pressmeddelanden och kommunnyheter från sex svenska kommuner som behöver kommunicera besparingsåtgärder. Det teoretiska ramverket grundar sig i Webers tre typer av auktoritet: traditionell, laglig-rationell och karismatisk auktoritet. De olika typerna av maktutövande bygger på legitimitet och dess rättfärdigande egenskaper stödjer politisk dominans. Studien grundar sig även i Berger och Luckmanns socialkonstruktionistiska syn på legitimering som en viktig faktor vid konstruktion av verklighet. Utöver detta används legitimeringsstrategier från tidigare legitimitetsteorietisk forskning vägledande vid analysen av materialet. De legitimeringsstrategier som observeras i materialet är rationalisering, exemplifiering, ansvarsutkrävande, moralisering, karismatisk legitimering och dramatiskt narrativ. Denna studies bidrag till forskningsfältet är bland annat ansvarsutkrävande och karismatisk legitimering, vilket är två legitimeringsstrategier som inte diskuterats i tidigare forskning. Resultatet visar att kommunernas ledning i sin diskurs prioriterar ekonomi framför välfärd och kan anses vara försvarare av den ekonomiska överordningen i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)