Lärares uppfattningar kring arbete med utvecklingssamtal : Ett huvudmannaperspektiv i en liten kommun

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Denna undersökning har försökt belysa lärares uppfattningar kring arbete med utvecklingssamtal i en liten kommun. Med en induktiv, explorativ ansats har en kvantitativ undersökning genomförts. Studien har samlat in data med hjälp av en enkätundersökning som skickats ut till alla lärare i en kommuns grundskolor. Data har behandlats i SPSS vilket är ett program som kan användas för att göra statistiska analyser. En faktoranalys utfördes och utifrån den gjordes korrelationstester mellan index och olika bakgrundsfaktorer. Ytterligare korrelationstester gjordes för att se samband mellan olika frågor. Studien har funnit att skolledare behöver stärka och använda sitt pedagogiska ledarskap så att lärare systematiskt arbetar med att utveckla arbetet med utvecklingssamtal så att de utvecklas i enlighet med styrdokumenten. Studien visar också att skolledare och lärare behöver analysera vad de gör av de förutsättningar som de har och ha modet att vända blicken inåt för att sedan utveckla arbetet med utvecklingssamtal. Studien har även funnit att det finns samstämmighet mellan lärares svar på frågor som handlar om formativ undervisning, men också samstämmighet mellan frågor som kan förklaras med att aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande. Studien visar också att lärare anser att det är bra om informationen till samtalet ges skriftligt. Dessutom anser lärare på mellanstadiet i högre grad än högstadielärare att de utgår från kunskapskraven när de förmedlar information till utvecklingssamtalet. Likaså anser lågstadielärare i högre grad än högstadielärare att utvecklingssamtal är ett bra sätt att kommunicera elevens nuläge med elever och vårdnadshavare. Studien har också visat att för att lärare ska bli mer nöjda i arbetet med utvecklingssamtal så behöver förberedelser, rutiner och stöd kring aktuella bestämmelser förbättras. Slutligen har studien visat att lärare anser att den information som ges vid utvecklingssamtalet stödjer elevens fortsatta lärande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)