Citylogistiken och dess berörda aktörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: En trend i världen är att fler och fler av oss bosätter oss i städer eller i andra urbana områden. Detta leder till fler människor på mindre yta och att mer varor och gods konsumeras på andra ställen än där de produceras. Sammantaget leder detta till att fler transporter sker till och från urbana områden vilket har gjort att transporter som service fått en större betydelse i marknadsekonomin. Transporter i stadskärnor är inte oproblematiskt då de ökar städers negativa miljöpåverkan och väcker därför frågor om hållbara städer med hållbara transportsystem. För att reducera transporternas påverkan på klimatet inne i stadskärnor finns flera kända metoder samt tidigare forskning att tillgå för att skapa en attraktiv stadskärna för invånarna. Den här studien syftar till att undersöka hur tre möjliga åtgärder för reglering av transporter i stadskärnan kan komma att påverkar aktörer som bedriver handel och erbjuder leveranser som service i stadskärnan. Empiriskt material har samlats in via kvalitativa intervjuer med, till viss del, utvalda intervjupersoner baserat på syftet med studien och till viss del rekommendationer som kommit från de första intervjupersonerna under studiens gång. Forskarna har sedan tolkat resultatet och tillsammans med tidigare forskning skapat generella slutsatser som de anser kan bidra till forskningsområdet. De huvudsakliga slutsatserna studien resulterat i är att god framförhållning krävs, balans mellan olika aktörers intressen samt en initiativtagande och tydlig kommun.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)