”Det gäller ju också att man kan hålla det levande” : - En kvalitativ intervjustudie om socialarbetares upplevelser och beskrivningar kring möjligheter för kunskapsöverföring mellan internutbildning till praktiskt utförande

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Forskningsresultat tyder på att det idag finns en problematik för anställda gällande att applicera utbildningskunskap i praktiken. Denna problematik refereras ofta till transfer problem vilket handlar om utebliven kunskapsöverföring. Vissa forskare föreslår att möjligheten till kunskapsöverföring är beroende av individens kognitiva kapacitet medan andra anser att kunskapsöverföring beror på utbildningsdesign och faktorer i arbetsmiljön. Nästan all tidigare forskning gällande detta ämne har varit kvantitativ, det finns därmed ont om kvalitativ forskning kring hur anställda faktiskt upplever och beskriver övergången mellan teori till praktik i arbetslivet. Syftet med studien var därför att undersöka arbetstagares upplevelser och beskrivningar kring de faktorer som påverkar kunskapsöverföring mellan internutbildning till praktiskt utförande. I denna uppsats var samtalsmetoden MI (Motivational Interview) ett exempel på denna kunskapsöverföring där fokus riktades mot socialarbetare som arbetstagare. Studien antog en abduktiv ansats och ett hermeneutiskt angreppssätt gällande tolkning. Ämnet har undersökts utifrån fem socialarbetare som alla arbetar med MI i praktiken med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. Den empiriska datan har analyserats genom en tematisk analys och har därefter tolkats utifrån teorin training transfer som tittar hur faktorer hos individen, utbildningsdesignen samt arbetsmiljön påverkar möjligheten till kunskapsöverföring. Resultatet visade på att socialarbetarna upplevde faktorer i deras arbetsmiljö som påverkade möjligheten till kunskapsöverföring av MI. Sådana faktorer handlade bland annat om tidsbrist, bristande direktiv och stöd samt att MI som metod krockade med socialarbetarnas praktik. Trots dessa faktorer var socialarbetarna fortsatt positivt inställda till MI som metod. Resultatet visade också på att ökad kvalitetssäkran och kontinuerligt lärande är viktigt för att socialarbetarna ska kunna fortsätta använda MI i deras arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)