Tillitens betydelse i coopetition-situationer. : En kvalitativ studie om hur svenska banker samarbetar i utvinningen av nya tjänster.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE); Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Utveckling av nya tjänster inom banksektorn är idag en del av branschensarbetsprocess. Banker står idag inför flera utmaningar där krav från kunder,kontinuerligt förändrad lagstiftning, nya konkurrenter och framförallt ensnabbt växande teknologisk utveckling präglar deras arbete. Studien kommeratt belysa coopetition som blir aktuellt när företag samarbetar med sina närakonkurrenter. Det är en prövning att förlita sig på de verksamheter som vill åtens kunder, men där alla i bankbranschen står inför lika villkor gällandetilliten till varandra.Syftet med studien har varit att studera samverkan mellan konkurrerandebanker. För att bättre förstå betydelsen av tillit vid framtagande avgemensamma tjänster så att vi som författare kan ge en ökad förståelse förhur banker samverkar när de tar fram nya tjänster.I studien har kvalitativ forskningsmetod tillämpats där sex styckensemistrukturerade intervjuer genomfördes på tre olika banker. De berördabankerna som bidragit till empiriavsnittet i studien har varit Swedbank, ICABanken och Handelsbanken.Resultatet av studien påvisar att i den svenska bankbranschen, isamarbetande sammanhang, så tenderar coopetition och tillit att gå hand ihand med varandra. Det ena fenomenet skapar en förutsättning för det andra.För att utfallet av ett samarbete ska bli framgångsrikt är det av vikt att tillit, ide coopetitionsituationer som uppstår, finns och utmärker sig. Det harklarlagts i denna studie att det finns en fungerande tillit inom den svenskabankbranschen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)