ATT MÖTAS I EN VÅRDRELATION Sjuksköterskors upplevelser av den vårdande relationen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Vårdrelationen är en viktig komponent i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och kan främjas genom personcentrerad vård som innebär ett förhållningssätt om att se personen bakom sjukdomen. Tidigare forskning visar att vårdrelationen påverkas av en mängd olika faktorer, däribland förväntningar, värderingar och kommunikation. Syfte: Syftet var att undersöka sjuksköterskors upplevelser av den vårdande relationen till patienter i slutenvård. Metod: En litteraturöversikt där nio artiklar från databaserna PubMed och Cinahl analyserades med hjälp av Fribergs (2017) analysmetod bestående av fem steg. Resultat: Två teman samt fem subteman framkom vilka utmärkte sjuksköterskans upplevelser av vårdrelationen. Fynden visade på att både ett professionellt bemötande och omgivningsfaktorer var meningsfulla för skapandet av en vårdrelation. Om sjuksköterskan hade effektiv kommunikation, skapade förtroende, hade tid med patienten och sjukhusmiljön var behaglig, var förutsättningarna för att skapa en god vårdrelation till sjuksköterskans fördel. Dock låg det inte alltid i sjuksköterskans händer hur en vårdrelation såg ut, utan den kunde påverkas mycket av hur patienten förhåller sig. Slutsats: Vårdrelationer ser olika ut, eftersom alla individer är olika. Ibland kan vårdrelationen upplevas dålig trots att sjuksköterskan förhåller sig till aspekter som anses främja en god vårdrelation. Sjuksköterskans ansvar är dock att göra sitt yttersta för att skapa en god vårdrelation då en god vårdrelation kan bidra till ett minskat lidande hos patienten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)