Personcentrerad vård vid användning av E-hälsa: En allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskors perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Idil Salah; Lauraine Uwiteka; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: E-hälsa används inom hälso- och sjukvård i syfte att förbättra tillgången tillhälsoinformation, främja egenvård, möjliggöra konsultation med vårdgivare samt ökaföljsamheten. Tillgänglighet är grundläggande inom vården, därmed är det viktigt att främjagoda kontakter mellan patienter och hälso- och sjukvård samt bedriva hälsofrämjandeinsatser. Tidigare forskning visar att e-hälsa underlättade patienters vardag, men hinder sombegränsad digital kompetens krävde sjuksköterskors stöd och kompetens för att överkommadet. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av hur e-hälsa kan bidra tillpersoncentrerad vård. Metod: En allmän litteraturöversikt som analyserade tolvvårdvetenskapliga artiklar, varav åtta var kvalitativa, tre kvantitativa och en mixadmetodartikel. Resultat: Fyra teman identifierades och skapades som underrubriker iresultatet: ”E-hälsans inverkan på vårdrelationen”, ”Ökad patientdelaktighet i digitalavårdmöten”, ”Tillgänglighet med E-hälsa och ”Utmaningarna med E-hälsa”. Slutsats:Sjuksköterskor erfor positiva långsiktiga erfarenheter av e-hälsa, genom att denpersoncentrerade vården främjades och att patientdelaktigheten ökade. Det förekomutmaningar med e-hälsa som anpassandet av nya digitala system och språkbarriärer. Därmedbetonade sjuksköterskor behovet av vidareutveckling, utbildning och stärktapatientrelationer för att hantera dessa utmaningar och samverka genom användningen av e-hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)