SKOLKURATORNS ROLL I FRÄMJANDET AV ELEVERS VÄLMÅENDE : En kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie utforskar skolkuratorernas roll och arbetssätt för att främja elevers välbefinnande inom grundskolans miljö, med särskilt fokus på användningen av olika strategier och metoder. Studien belyser hur skolkuratorer arbetar för att skapa en trygg och stödjande atmosfär. Den belyser också vikten av skolkuratorers samarbete med annan skolpersonal för att förbättra och optimera deras kurativa insatser. Resultatet av studien bygger på semistrukturerade intervjuer med elva skolkuratorer från Sörmland, Sverige. Denna forskningsstudie visar en diversifierad användning av strategier för att främja elevhälsan. Det understryker också vikten av samarbete som en nyckelfaktor för att skapa en positiv skolmiljö. Genom att belysa dessa aspekter bidrar studien till en djupare förståelse för skolkuratorernas betydelsefulla roll och deras arbetsmetoder, som är avgörande för att stödja och förbättra elevernas välbefinnande inom skolmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)