Produktplaceringens effekter på svenska konsumenter: en fallstudie av TV-serien Solsidan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Författare: Evelina Andersen; Anna Selsmark; [2013]

Nyckelord: Produktplacering; varumärke;

Sammanfattning:                                           Sammanfattning Titel: Produktplaceringens effekter på svenska konsumenter: en fallstudie av TV-serien Solsidan. Författare: Evelina Andersen och Anna Selsmark Handledare: Klaus Solberg Søilen Nivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 Hp, VT 2013. Nyckelord: Produktplacering, varumärke Problemformuleringar: (1) Hur uppmärksamma är svenskar gällande produktplacering i serien Solsidan? (2) På vilket/vilka sätt påverkas svenskar av produktplacering i serien Solsidan? (3) Hur påverkas svenskars attityder gentemot de produktplacerade varumärkena i serien solsidan? (4) Är produktplacering en effektiv metod i svenska serien Solsidan gentemot svenskar? (5) Hur uppfattar svenskarna produktplaceringen i serien Solsidan? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka effektiviteten av produktplacering i svensk television samt hur medvetna de svenska tittarna är gällande produktplacering. Metod: Vid besvarandet av våra problemformuleringar har vi använt oss utav en kvantitativ undersökningsmetod med ett induktivt tillvägagångssätt. Visning av serien solsidan som efterföljts enkätundersökningar om avsnittet som visats. Teoretiskt perspektiv: Tidigare produktplaceringsforskning redogörs i olika delar rörande typer, etik och varumärkesimage. Empiriskt perspektiv: Primärdata presenteras för de 153 respondenterna som det genomförts visningar med. Analys: I kapitlet ställs empirin mot redan befintlig teori och analyseras. Slutsats: Konstaterade slutsatser, reflektioner och framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)