Har de sociala nätverken betydelse för företags tillgång till finansiering? : En analys baserat på bankers arbetssätt avseende kreditbedömning

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Studier antyder att kreditbedömningsprocessen hos banker har förändrats över tiden. Numera baseras bedömningen till största del på datoriserade system, vilket har påverkat företagens tillgång till företagsfinansiering. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter bankerna anser att företagen har att kunna utnyttja sina sociala nätverk för att lättare erhålla företagsfinansiering och vilka effekter dessa möjligheter kan ha på bankerna och deras kreditbedömningsprocesser. Studien har baserats på empiriskt material som samlats in genom halvstrukturerade intervjuer med banktjänstemän från Swedbank, Svenska Handelsbanken och Roslagens Sparbank samt en mailintervju med en professor inom företagsekonomi. De nämnda bankerna skiljer sig åt på så sätt att Swedbank är tämligen en vanlig affärsbank, Svenska Handelsbanken kännetecknas för att vara en decentraliserad bank och Roslagens Sparbank är en mindre lokal bank.  Resultaten har visat att bankernas kreditbedömningsprocesser är snarlika avseende stegen som kreditgivarna måste genomgå vid bedömning av ett företag. Tillvägagångssätten för att erhålla och analysera både den kvantitativa och den kvalitativa informationen kan skilja något hos bankerna. Vidare finns det möjligheter för företag att utnyttja sina sociala nätverk för att lättare erhålla finansiering, beroende på nätverkens omfattning, vilka typer av relationer nätverken utgörs av samt vilken typ av information som erhålls från dessa. I och med att bankernas verksamheter är starkt reglerade, har dessa tillvägagångssätt snarare en marginell påverkan på utfallet av kreditärendet än på bankerna och deras kreditbedömningsprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)