Sökning: "Var anser eleverna"

Visar resultat 1 - 5 av 1280 uppsatser innehållade orden Var anser eleverna.

  1. 1. "Lärare läser betygskriterier och kursplaner som djävulen läser bibeln eller… typ.” : en kvalitativ intervjustudie med sju gymnasielärare om momentet ergonomi i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elsa Karis; Sanna Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ergonomi; Läroplansteorin; Ramfaktorteorin; Idrott och hälsa; Hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med ergonomi på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa. Studien avser att besvara följande frågeställningar: - Hur tolkas de ergonomiska inslagen i styrdokumenten av gymnasielärare? - Hur arbetar gymnasielärare med ergonomi i ämnet idrott och hälsa? - Vilka möjligheter och begränsningar upplever gymnasielärare vid undervisning om ergonomi? Med utgångspunkt i läroplansteorin och ramfaktorteorin har studien undersökt hur sju behöriga lärare utformar sin undervisning kring momentet ergonomi i idrott och hälsa kurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Vilken effekt kan lärarens undervisningsmetod ha på elevernas motivation inom Idrott och Hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Asim Hadzimesinovic; Danilo Gligorijevic; [2024]
    Nyckelord :Elevmotivation; Lärarens undervisningsmetod; Idrott och Hälsa; Motivation; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärarens undervisningsstil, interaktion med eleverna samt pedagogiska metoder påverkar elevernas motivation inom ämnet idrott och hälsa. Detta syftet har valts då vi som blivande lärare kommer att stöta på utmaningar inom detta område med våra blivande elever. LÄS MER

  5. 5. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER