Örebro – ett stenkast från Barcelona och Stockholm? -EN STUDIE OM HUR KUNGSGATAN UTIFRÅN TRE SCENARIER KAN UTFORMAS FÖR FRAMTIDA BEHOV

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Carl Larsson; Simon Ragnell; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om att utforska hur en planeringspolicy kan flyttas från en geografisk plats till en annan, hur platsen förändras och hur platsen förändrar policyn. Uppsatsen är en fallstudie av Kungsgatan i Örebro. En gata belägen i centrala Örebro som historiskt har fungerat som en viktig knytpunkt för Örebros handelsverksamhet, en funktion gatan fortfarande fyller. Trots gatans centrala position förekommer en hög bullernivå och mycket trafik, en utveckling som inte går i linje med kommunens ambition att anpassa centrum för ett rikt stadsliv. Två städer som har lyckats väl med att skapa ett rikt stadsliv och begränsat biltrafiken är Barcelona och Stockholm. Städerna har använt sig av policyn Superkvarter respektive Sommargågator. Skulle dessa två till synes lyckade planeringsmodellerna gå att applicera på Kungsgatan i Örebro? Skulle de få liknande effekter eller skiljer det sig från modellernas ursprung? Två frågor som denna uppsats ämnar till att undersöka.Uppsatsen har genom observation undersökt hur Kungsgatan används idag, vilket främst är som genomfartsled. Under eftermiddag och kvällen används gatan som en mötesplats som är koncentrerad till Stortorget, Systembolaget och Saluhallen.Utifrån observationen tillsammans med inspiration från Superkvarter och Sommargågator skapades tre scenarier. Utifrån scenarierna visade resultatet en förändring i båda policyerna, vilket samtidigt förändrade Kungsgatan. En bidragande faktor till förändring för Superkvarter var klimatet. Det skandinaviska klimatet erbjuder färre soltimmar och hårdare vintrar än medelhavsklimatet. En anpassning som var viktigt för att Superkvarter ska kunna passa Kungsgatans kontext. Scenarierna visade även att Kungsgatan utifrån Superkvarter och Sommargågator troligtvis skulle locka fler aktiviteter, gångtrafikanter och cyklister. Biltrafiken skulle minska och gatans roll som mötesplats kan förlängas under fler timmar på dygnet. Sammantaget visar scenarierna hur Superkvarter och Sommargågator kan bidra till att påskynda normen om hur staden kan förändras för framtida behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)