Riskperception och kundupplevelse: Potentiella kunders syn på automatiserade finansiella robotrådgivare : En kvantitativ studie om unga småsparares möjliga övergång till robotrådgivning och dess påverkan av beslutet

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: Bakgrunden presenterar digitaliseringens utveckling och jämför det med media som tidigare varit analogt. Därefter redogörs för utvecklingen av automatiserade finansiella rådgivare och de utvecklingsstadier det genomgått. I samband med utvecklingen påträffas olika aspekter hos unga småsparare som påverkar förtroendet som övergången från att använda mänskliga finansiella rådgivare till robotrådgivare. Syftet: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag inom fondförsäljning och aktiemäklarbanker kan nyttja robotrådgivningstjänster bland unga småsparare. Undersökningen fokuserar främst på aspekterna informationsspridning och riskupplevelse.  Teoretisk referensram: Denna studie utgår från tre olika teorier, vilka omfattar Unified theory of acceptance and use of technology, Theory of perceived risk och Innovation Diffusion Theory. Metod: Studien utför en kvantitativ ansats genom en tvärsnittsdesign. Urvalsramen inkluderar unga vuxna som är 18 till 30 år. Datainsamlingen genomfördes via sociala medier och skolplattformar, och totalt deltog 151 unga högskolestudenter i enkätundersökningen.  Slutsats: Utifrån resultaten förekommer det en positiv korrelation mellan användningen och riskupplevelsen, vilket gör att robotrådgivare har en möjlighet att attrahera unga vuxna till segmentet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)