Nyutexaminerade anestesisjuksköterskors upplevelse av introduktion och stöd – en intervjustudie

Detta är en Master-uppsats från

Sammanfattning: Att vara nyutexaminerad specialistsjuksköterska är en utmaning där handledningen ska möjlig-göra en trygg övergång från grundutbildad sjuksköterska till specialistsjuksköterska, samt stärka och utveckla den professionella yrkesrollen. Erfarna kollegor och handledare som skapar trygghet och främjar lärande är av stor betydelse för nyutexaminerade anestesisjuksköterskor. Tillsammans med operationssjuksköterskan har anestesisjuksköterskan ansvaret att upprätt-hålla en trygg och säker vårdmiljö perioperativt. Det är viktigt att personalen stannar på avdelningen för att lära ut sin kompetens och dela med sig utav sin erfarenhet till nyutexaminerade kollegor. Det är betydelsefullt att minska personalomsättningen på avdelningen både av nyutexaminerade- och erfarenpersonal då det är resurskrävande att hand-leda nyutexaminerade. Syftet med studien var att undersöka hur nyutexaminerade anestesisjuksköterskor upplever sin introduktion och stöd av kollegor under första året i professionen. Metoden som har använts till studien är en kvalitativ intervjustudie med innehållsanalys. De nio intervjuerna som valdes var semi-strukturerade för att få deltagarnas upplevelse av deras introduktion och stöd av kollegor under första året på arbetsplatsen. Intervjuerna skedde fysiskt på sjukhuset mellan november 2022 och januari 2023. Intervjuerna spelades in, för att sedan transkriberas och slutligen kodades. Dataanalysen resulterade i ett huvudtema Resan från novis till kompetent, samt fyra subteman. Det första subtemat novis innebär att deltagarna upplevde i början att de inte hade någon handlingsberedskap, det var mycket nytt att lära sig. Det andra subtemat struktur på handledningen beskriver flertalet av deltagarna att det finns förbättringspotential på strukturen och kontinuiteten av handledning, de hade ofta olika handledare som inte kände till deltagarens kompetensnivå. Tredje subtemat kommunikation och bekräftelse beskriver att nyutexaminerade stundtals upplevde bristfällig kommunikation i teamet. I slutet av året upplevde de sig självständiga, de hade alltid någon de kunde vända sig till för att få hjälp och de visste hur de skulle planera sin arbetsdag, vilket ledde till det fjärde och sista subtemat självständighet. Den här studien påvisade att första tiden upplevde deltagarna stress, och bristfällig struktur på handledningen. Viktiga faktorer som de upplevde för att skapa en bra arbetsmiljö var gott ledarskap, bra teamarbete och god kommunikation. Det är en stor kostnad och resurskrävande att handleda ny personal, därav är det viktigt att skapa dessa faktorer för att nyutexaminerade ska stanna på avdelningen och därmed minska personalomsättningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)