Musik är ju språk och språk är musik, det går inte att skilja åt liksom En studie om musik som ett redskap i tidig språkutveckling.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund och syfteSyftet med vår studie var att synliggöra hur och varför pedagoger i de tidiga skolåren, förskoleklass till skolårtvå, använde sig av musik som ett redskap i arbetet med tal-, läs- och skrivutveckling. Anledningen till att viville ta reda på detta var att vi i vår lärarutbildning läst både musik samt språkutveckling och fått en viss inblick ihur dessa ämnen kan integreras. Utifrån detta ville vi fördjupa vår kunskap om integrering av musik och språk.Frågeställning:Hur och varför använder sig pedagoger av musik som ett redskap i språkutveckling?MetodStudien är av kvalitativ karaktär med inriktning på ett fenomenografiskt angreppssätt. Vår ambition var att finnaen variation av uppfattningar hos pedagoger. Genom tio öppna ostrukturerade intervjuer med elva respondentervar vår strävan att ta reda på hur och varför pedagogerna arbetade med musik som ett redskap i eleversspråkutveckling. Vi ställde också frågor som särskilt rörde elever med svenska som andraspråk samt elever ispråksvårigheter. När vi skrev intervjufrågorna samt diskuterade vårt material utgick vi ifrån tidigare forskningsamt annan relevant litteratur i ämnet.ResultatPedagogerna som vi intervjuade arbetade med musik för att främja elevernas språkutveckling på olika sätt. Ettarbetssätt var att skriva låtar med eleverna. Andra var att sjunga, göra framträdanden, rimma, ramsa ochspråkleka samt lyssna på musik. Enligt pedagogerna gav dessa musikaktiviteter bland annat eleverna godamöjligheter att lära sig nya ord, öva upp en fonologisk medvetenhet, stärka sitt självförtroende, samt få ett skriv-och läsintresse. I studien beskrivs en mängd arbetssätt och tankar kring hur pedagoger kan arbeta med musiksom ett redskap i elevers tal-, läs- och skrivutveckling. Vår studie är relevant för utbildningsvetenskapen då denpresenterar arbetssätt och argument till pedagogiskt arbete med musik och språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)