Sökning: "intra-aktivt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden intra-aktivt perspektiv.

  1. 1. "Den fysiska miljön är egentligen allting" : En kvalitativ studie om den fysiska lärmiljön inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Fällström Friebe; Johanna Lind; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk lärmiljö inomhus; Intra-aktivt perspektiv;

    Sammanfattning : Den fysiska lärmiljön inomhus lyfts fram som viktig i de styrdokument som förskollärare ska förhålla sig till. Det framkommer dock inte hur miljön ska organiseras för att på bästa sätt leda till utveckling och lärande hos barnen. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ observationsstudie om barns estetiska språkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nina Muskos; [2019]
    Nyckelord :estetiskt skapande; förskola; Reggio Emilia; hundra språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidraga med en ökad kunskap kring hur barns estetiska språkande kan framkomma i ett ateljéarbete. Samt att synliggöra hur processen och meningsskapandet i barns estetiska bildskapande kan uttryckas. Studien genomfördes som en kvalitativ observationsstudie. LÄS MER

  3. 3. Materialets inverkan på barns lek : En studie med inriktning på intra-aktioner utifrån ett posthumanistiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ida Söbak; Marie Folkesson; [2017]
    Nyckelord :Lek; förskola; pedagogisk inomhusmiljö; icke-mänskligt material; posthumanism; agentisk realism; intra-aktioner; materiellt-diskursiva fenomen och performativa agenter.;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att studera samhandlingar mellan barn och tillgängligt material i förskolans innemiljö. Förskolans pedagogiska verksamhet präglas av ett humanistiskt synsätt som förbigår eller underskattar det icke-mänskliga materialets aktiva roll i leken. LÄS MER

  4. 4. ”Nej men asså, det är ju bara så viktigt” : en studie om några förskollärares reflektioner kring dokumentation och kvalitetsarbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louice Johansson; Frida Kantojärvi; [2017]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete; förskollärare; förskola; intra-aktiv pedagogik; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2016) presenteras det i kapitlet “Uppföljning, utvärdering och utveckling” de skyldigheter förskolan och förskolans personal har för att systematiskt kartlägga och följa upp barnens utveckling och lärande. Under vår tid på förskollärarutbildningen har vi under bland annat verksamhetsförlagd utbildning observerat osäkerhet kring områdena dokumentation och kvalitetsarbete hos pedagogerna i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Att se och höra för att göra - en studie i barns spontana ljudskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Maria Rydman; Trine Mikkelsen; [2016]
    Nyckelord :barns spontana ljudskapande; förskola; intra-aktivt perspektiv; materialitet; musik; posthumanism;

    Sammanfattning : This qualitative study has evolved from an ambition to find methods of increasing the possibilities of creating a stronger dialectics between planned music activities and spontaneous sound creating actions. The aim of this study is thus to describe and analyse children´s spontaneous sound creating actions in unplanned activities as a base for future practical didactic procedures in preschools. LÄS MER