Sökning: "systematiskt kvalitetsarbete"
Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser innehållade orden systematiskt kvalitetsarbete.
1. Kvalité i förskolan : Sju specialpedagogers uppfattning om begreppen kvalité och undervisning
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur sju specialpedagoger uppfattar kvalité och undervisning i förskolan. Syftet med studien var att undersöka hur sju specialpedagoger uppfattade begreppet kvalitet i förskolan samt hur begreppet undervisning i förskolan uppfattades. Datainsamlingen har gjorts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER
2. ”Vi sliter vårt hår ibland” : en kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares erfarenheter i relation till det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet är att studera hur förskollärare och barnskötare upplever uppdraget gällande kvalitetsarbetet utifrån läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Även förskollärares och barnskötares ansvar och arbetsuppgifter i kvalitetsarbetet samt hur kvalitetsarbetet genomförs i förskolans praktik. LÄS MER
3. Att leda eller ledas : Förskollärarnas röst i det systematiska kvalitetsarbetet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur systematiskt kvalitetsarbete realiseras av förskollärarna i relation till en lokal styrkedja. Utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv undersöks den transformering av policy-uppdraget som sker i en lokal styrkedja med ett flertal policy-aktörer. LÄS MER
4. Lärare i fritidshem : Hur lärare i fritidshem uppfattar sin yrkesutövning i skola och fritidshem
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar sin profession som lärare i skolan och i fritidshemmet. Det är en kvalitativ studie med ett induktivt angreppssätt. Sammanlagt intervjuades åtta lärare i fritidshem med semi-strukturerade frågor. Empirin bearbetades med hjälp av kontextuell analys. LÄS MER
5. “En grej till som ska göras” : en intervjustudie med pedagoger och specialpedagoger om ett utvecklingsprojekt i skolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring vilka framgångsfaktorer och hinder det kan finnas vid utvecklingsprojekt i skolor och hur resultatet av ett projekt kan upplevas av pedagogerna. Syftet är även att undersöka på vilket sätt specialpedagogerna varit delaktiga i utvecklingsprojektet. LÄS MER
