L’uso del testo letterario nell’insegnamento dell’italiano L2 Uno

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Författare: Johanna Bengtsson; [2014-10-13]

Nyckelord: undervisning; vokabulär; passato prossimo; läsförståelse;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka om läsningen av en litterär text i italienska på mellannivå kan ha en positiv inverkan på de lärandes grammatiska kompetens, ordförråd samt läsförståelse. Uppsatsen behandlar även hur man kan använda en litterär text i undervisningen av italienska i syfte att främja de lärandes förståelse av texten samt deras inlärning av ord och grammatik. Undersökningen har bestått i att fem informanter på A2-B1 nivå i italienska har läst Easy Readers Io non ho paura. Innan läsningen gjorde informanterna ett prov som testade deras kompetens kring användandet av tempus-formerna imperfetto och passato prossimo, oregelbundna former i participio passato, samt deras vokabulär. Utöver läsningen av texten gjorde informanterna även övningar samt medverkade i aktiviteter under tre gemensamma träffar. Efter den individuella läsningen gjorde informanterna sedan provet på nytt, men denna gång besvarade de även ett antal läsförståelsefrågor, samt en enkät kring deras inställning till texten och deras uppfattning av det egna lärandet. Av resultaten ifrån de båda proven kunde konstateras att läsningen tycks ha haft en viss positiv inverkan på de lärandes förståelse för användandet av imperfetto och passato prossimo samt för deras inlärning av oregelbundna former i participio passato. Resultaten indikerade även att läsningen tycks ha varit synnerligen gynnsam för inlärningen av nya ord. På läsförståelsen lyckades informanterna besvara åtskilliga, eller alla, frågor, trots att de hade ansett texten vara svår. Utifrån informanternas svar på enkäten kunde det även noteras att dessa ansåg att såväl de enskilda, som de gemensamma övningarna hade bidragit till inlärningen av nya ord, till att utveckla den grammatiska kompetensen samt till att förbättra deras förståelse av texten. Baserat på dessa resultat har det sålunda kunnat konstateras att en undervisningsmodell som kombinerar lektioner och övningar med individuell läsning av en litterär text verkar ha en positiv inverkan på de lärandes förståelse av texten samt deras inlärning av ord och grammatik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)