Culture indside the walls, without walls

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Under de senaste årtiondet har det skett en förändring där allt fler företag erbjuder möjligheten för medarbetare att arbeta digitalt, oberoende av arbetsplatsen. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kommunikationsstrategier används i digitala organisationer för att skapa och upprätthålla organisationskultur. För att undersöka frågeställningen har intervjuer av kommunikatörer hos fem svenska digitala vårdgivare samt analyser av interna dokument för strategier utförts. Urvalet representerar en grupp som etablerat sig som digitala inom en relativt ny marknad. Med utgångspunkt i teorierna Three Levels of Culture, Hofstedes Lökdiagram, Social Identity Theory, och ett deduktivt tillvägagångssätt har genomgående teman identifierats i analysen, i linje med den tematiska analysen. Resultatet visar att kommunikationsstrategier behövs för att skapa organisationskultur, däribland formellt kommunicerade riktlinjer, visioner, värden och symboler. Det bör nämnas att hjältar inte går att generaliseras som en strategi för att skapa organisationskultur i digitala bolag. Detta innebär att studien bidrar med forskning inom området kommunikation i organisationer, en gren inom strategisk kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)