Hur väl fungerar digitala verktyg på gymnasiets yrkesprogram?

Detta är en L3-uppsats från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen var att utveckla en förståelse för hur väl digitala lärresurser fungerar för elever på gymnasiets yrkesprogram. Enligt begreppet ”Digital Natives” skulle eleverna inte uppleva några problem alls, vilket visade sig inte vara fallet. Undersökningen realiserades genom en enkät som genomfördes på två olika gymnasieskolor med fem delvis olika klasser. Enkäten bestod av tre enklare frågor vilkas svar var graderade, och det gavs möjlighet till fria kommentarer runt dessa. Den metod som användes var Grounded Theory (vilken kortfattat kan beskrivas som en induktiv strategi). Resultaten belyser några funna problemområden beroende på verktygens utformning och kopplingar till elevernas studieresultat och motivation. Dessutom visar de insamlade kommentarerna på några situationer som kan fungera som avstamp för ytterligare studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)