Kullen-Folkets hus

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Emma Rasch Svahn; [2021]

Nyckelord: Folkets hus; folkhögskola; utbildning; under mark;

Sammanfattning: En välmående och stressfri miljö för utbildning.  Mitt projekt tar avstamp från Vårdingeby Folkhögskola, i Järna utanför Södertälje, som gjorde ett starkt intryck på mig. Det är framförallt att det ger en möjlighet för unga människor som inte tex fått fullständiga betyg i gymnasiet att få en nystart och börja plugga vidare. De har en ekologist och hållbar strategi för vilken form de vill hålla utbildning inom. De har tex hantverksutbildningar inom konst och trä där de nyttjar skogen för att tillverka stolar och möbler. Detta i samklang med studier i grundämnena för att få behörighet till universitet. Kunskap och utbildning är ett sätt att skapa ett mer jämlikt samhälle, göra utbildning möjlig för även de som har haft en tuff tid i sin ungdom. Att vara på landsbygden och få natur och lugn runt omkring sig är också en väldigt god förutsättning för studier. Detta vill jag ta vidare till Farstanäs som ägs av Södertälje kommun idag och där det finns en Herrgård, men också flera ekonomibyggnader och ladugård. Så platsen för ett kunskapshus med fokus på lärande och utvecklande för social gemenskap är det jag tittat vidare på. Då min underrubrik är ”En välmående och stressfri miljö för utbildning” så är ett naturrum för vila viktigt och även lugna studieplatser. Likaså utställningsytor för studenterna och övriga att visa sina produktioner på. Hierarkiskt skulle jag säga att naturrummet står först, sedan lugna studieplatser och utställningsytor. Café och restaurang är ett trevligt inslag för besökande och studerande och gör Folketshus till ett utflyktsmål. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)