Det svänger så det svartnar! : — En studie i tillämpning av ensembleövningar på gymnasiet.

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Linus Svanholm; [2023]

Nyckelord: ensemble; musik; rytmik; samspel; övningar.;

Sammanfattning: I det här arbetet har jag undersökt och prövat tillämpningen av en lektionsserie innehållande ensembleövningar bestående av rytmiska permutationer, dynamik, samspel och ensembleledning i undervisningen för kursen Ensemble 2 på gymnasienivå. Syftet har varit att undersöka om ensembleövningar kan fungera som komplement till undervisningen för ensemble, där fokus vanligtvis till ligger på arbete med repertoar. I genomförandet av lektionsserien har jag för insamlandet av data låtit de berörda eleverna fylla i en kvalitativ enkät vid lektionsseriens början och slut där eleverna värderat och beskrivit sin förståelse för samspel i ensemble, samt genomfört en fokusgruppsdiskussion med de berörda eleverna. Resultatet visade att den här typen av ensembleövningar möjligtvis kan ha en plats i undervisningen. Resultatet av arbetet hoppas jag kan inspirera till nytänkande och utvecklande förhållningssätt till ensembleundervisning för musiklärare inom alla skolformer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)