Anpassning av förpackningar till e-handel : Fallstudie på ett marknadsledande detaljhandelsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

Sammanfattning: Svensk e-handel noterade år 2020 den högsta tillväxten sedan mätningarnas start. Digitaliseringens utbredande bland den stora befolkningen ses som den stora orsaken till e-handels exponentiella tillväxt, vilket prognostiseras fortsätta växa nästkommande år. E-handelns tillväxtpotential skapar både möjligheter och utmaningar. Många av möjligheterna handlar om trotsade distansbarriärer. Utmaningarna hittas bland annat i att möta kundernas krav på korta ledtider, vilket är ett av områdena som förpackningar kan underlätta. Dessutom utgör förpackningar inom e-handel kundbemötandet eftersom de är det första och enda fysiska bemötandet företaget får med konsumenten.  Studien har utförts på ett sportrelaterat fallföretag inom detaljhandeln. Fallföretagets e-handel har likt övriga branschen ökat enormt senaste åren vilket fångat deras intresse om hur deras förpackningar kan anpassas bäst till e-handeln. Fallföretaget har identifierat fyra faktorer vilka de anser påverkar förpackningens prestanda; funktionalitet, miljö, kundupplevelse och kostnad.  Syftet med studien är att undersöka hur förpackningar kan anpassas till e-handel utifrån faktorerna funktionalitet, miljö, kundupplevelse och kostnad. Detta ska ligga till grund för att ge förbättringsförslag till fallföretagets fortsatta arbete med e-handelsförpackningar. För att besvara syftet har intervjuer och litteraturstudier genomförts. Genom litteraturstudierna har teori om e-handel och förpackningslogistik identifierats och via intervjuerna har nuläget presenterats och brister samt förbättringsområden insamlats. Litteraturen påvisar viktiga funktionskategorier för e-handelsförpackningar vilka är logistikfunktioner, marknadsfunktioner och miljöfunktioner. De brister som framkom från fallföretaget var kommunikations-, materialåtgångs- och kostnadsmätningsbrister.  Studien mynnar ut i sju aspekter som anses viktiga vid anpassning av förpackningar inom e-handel vilka är att; maximera fyllnadsgraden, att skydda varan och vara slittålig, stödja retursystemet, utnyttja kommunikationsfunktionen, minska materialåtgången, öka hanterbarheten och utforma förpackningen för återanvändning. Utifrån dessa faktorer kan fallföretaget fortsätta utveckla sina e-handelsförpackningar.  Det teoretiska bidraget av studien är en utvecklad kostnadsmodell där en ny parameter har identifierats. Studiens praktiska bidrag till fallföretaget är att utveckla kommunikationsfunktionen, analysera förpackningskostnaden holistiskt samt att använda en förpackningsprocess som bättre kan anpassa förpackningarna till produkterna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)