Lärares uppfattningar om IKT i undervisningen : En intervjustudie om inkluderande undervisning

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärare uppfattar att IKT (informations- och kommunikationsteknik) som arbetssätt påverkar en inkluderande undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där sex verksamma lärare deltar och delger sina uppfattningar. Resultatet visar bland annat att lärare generellt sett är positiva till användandet av IKT i undervisningen då det skapar en variation. Studien framställer även att IKT gör det möjligt för elever som vanligtvis blir exkluderade från klassrummet att numera stanna kvar. När en klass arbetar med IKT och eleverna blir tilldelade varsin dator osynliggörs kunskapsnivåerna och fokus kan istället riktas mot sitt enskilda arbete. Elever med dyslexi kan få hjälp av datorn genom att den läser upp deras skrivna text eller instruktioner inför en uppgift. Studiens slutsats är att lärare använder IKT som ett verktyg för att variera undervisningen samt för att möjliggöra inkludering. Lärarna använder olika strategier med hjälp av IKT för att anpassa undervisningen efter elevernas behov och majoriteten av lärarna ger en uppfattning av ett positivt synsätt på verktyget. Studiens pedagogiska implikation är att lärare bör använda IKT som ett verktyg för att individualisera elevernas undervisning samt för att arbeta inkluderande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)