En kvalitativ studie om mejerikooperativet Arlas upplevda legitimitet hos unga konsumenter med utgångspunkt i hållbarhetsrapporten från 2021

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa förståelse för hur det miljömässiga innehållet i mejerikooperativet Arlas hållbarhetsrapport för 2021 påverkar unga konsumenters uppfattning om företaget med utgångspunkt i legitimitetsteorin. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med tolv mejerikonsumenter. Insamlade data har sedan sammanställts genom en tematisk analys vilken har följt Braun och Clarkes (2006) upplägg. Resultat och slutsats: Studien visar att mejerikonsumenter påverkas positivt av den miljömässiga informationen som avslöjas i Arlas hållbarhetsrapport 2021. Ett flertal respondenter förändrade sina uppfattningar om företaget till det bättre efter upplästa citat. Några konsumenter ifrågasatte dock vissa måls rimlighet och trovärdighet då efterlevnad av hållbarhetsmål ansågs vara väsentligt. Samtliga nämnda slutsatser går i linje med vad som beskrivs i legitimitetsteorin.  Examensarbetets bidrag: Studien bidrar med ökad förståelse kring hur unga konsumenter upplever mejerikooperativet Arla utifrån företagets hållbarhetsrapport för 2021 och om den miljömässiga informationen därifrån bidrar till ökad legitimitet. Undersökningens resultat bidrar även med teoretisk kunskap vilken kan vidareutvecklas och ligga till grund för fortsatt forskning inom området. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag till fortsatt forskning är att applicera samma tillvägagångssätt som använts i denna studie på andra branscher utanför mejeriindustrin. Det kan även vara av intresse att studera andra intressentgrupper för att sedan jämföra resultaten. Vidare kan studien breddas genom att ta hänsyn till fler perspektiv i hållbarhetsrapporten för att få in fler aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)