Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Malin Borssén; [2023-07-04]

Nyckelord: förskolan; styrning; ledning; ledning och organisation;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. Deltagarna i en praktik är givetvis också av intresse när man studerar praktiker, även om förgrunden i forskningen är själva praktiken – det som ”sägs-görs-relateras” (Langelotz, 2017). Metod: I studien används semistrukturerade intervjuer med tematisk analys inom en fallstudie. Intervjuerna har skett i fokusgrupper som representerar hela styrkedjan för kommunens förskole- och skolväsen. Resultat: Utbildningsinsatsen har givit resultat både vad det gäller en ökad kvalité på verksamhetens systematiska kvalitetsarbete, men också bidragit till en rollidentifierad organisation som bygger på ett mer distribuerat ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)