Hantera slöseri i omrullningsprocesser : En fallstudie på ett pappersföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: Följande studie syftar till att kartlägga planeringsprocessen och identifiera brister med den, samt ge förbättringsåtgärder för omrullningen på ett fallföretag. Genom utvecklingen av en generell konceptuell modell för att förbättra planeringsprocesser av omrullning. Under alla år har efterbehandlingsprocessen varit nedprioriterad på fallföretaget, och därmed också planeringsprocessen av den. Vid produktion av papper sker, som i många industrier, ett oväntat utfall av produkter som fått defekter under tillverkningen. Produkterna som har defekter kan oftast räddas och säljas genom att efterbehandlas, och en av dessa efterbehandlingar kallas omrullning. Att undersöka och förstå processer inom företag är avgörande för att göra förbättringar.   Studien presenterar förbättringsförslag som baserats på de brister som identifierades med planeringsprocessen. Förslagen innefattar bland annat att skapa ett effektivare IT-system, etablera tydliga kommunikationsvägar och öka engagemanget från ledningen. Dessa insatser kan öka effektiviteten, minska slöseri och bättre tillgodose kundernas behov, vilket ökar konkurrenskraften och lönsamheten inom pappersindustrin. Företaget kan implementera detta förbättringsarbete genom att tillsammans analysera och bryta ner målbilden till mindre små mål som går att uppnå på kort sikt. Baserat på insamlade data presenterar studien en konceptuell modell för att analysera och förbättra planeringsprocessen för omrullning. Förslag på vidare studier har getts, där det kan undersökas samma process på flera företag för att se om samma problematik finns där. Det är också vidare forskning att på fler företag använda den framtagna modellen för att analysera och förbättra planeringsprocesser för efterbehandling för att öka generaliserbarheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)