Pedagogers små medel för betydelsefullahögläsningsstunder : Hur pedagoger möjliggör delaktighet ochinteraktion vid högläsning med barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Högläsningen är en aktivitet som sker runt om på många förskolor i Sverige. Högläsningen ärett tillfälle där pedagoger kan interagera och samtala med barn om böckers innehåll. Syftetmed studien är att ta reda på vilka olika strategier pedagoger använder vid högläsning medbarn och hur pedagoger kan möjliggöra delaktighet och interaktion under högläsningsstunder,för att undersöka om det bidrar till utveckling av barns literacy. Denna kvalitativa studie hargenomförts på en förskola, med barn mellan ett – tre år, där produktionen av data harproducerats med hjälp av videoobservationer och observationsschema. Den teoretiskautgångspunkten är ett sociokulturellt perspektiv, där interaktionsanalys har tillämpats för attanalysera empirin. I resultat och analys framkom det att med hjälp av strategier såsom ställafrågor, peka på ord, samtala om bokens innehåll, skapa ögonkontakt, dramatisera bokensinnehåll och återkoppla efter boken har lästs, kan pedagoger möjliggöra interaktion ochdelaktighet under högläsningen. Följande teman framkom: strategier för uppmärksamhet,strategier för att skapa samtal och strategier för att gynna barns förståelse för ord och begrepp.Slutsatsen av denna studie är att hur pedagoger möjliggör delaktighet och interaktion underhögläsningsstunder är betydelsefullt för utveckling av barns literacy.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)