Jag är inte så intresserad av detta ämne : Vad tycker högstadieelever omfysik- och teknikundervisning?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Författare: Linnea Lundberg; Victoria Mellquist; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Erfarenhet och tidigare forskning visar att pojkar är mer intresserade av fysik och teknik än vad flickor är vilket leder till att fler män än kvinnor arbetar inom fysik och ingenjörsyrken. Genom att göra en enkätstudie, undersöker det här arbetet om detta stämmer i ett urval av niondeklassare i Stockholmsområdet. Denna studie undersöker även om elevernas tidigare erfarenheter av fysik och teknik utanför skolan påverkar intresset för motsvarande skolämnen. Slutsaten är att pojkar är mer intresserade av fysik och teknik än vad flickor är, där skillnaden är större i teknik. Men resultaten visar även att de elever som var mer intresserade av fysik och teknik hade mer erfarenhet av ämnena sedan tidigare. Här redovisas även några konkreta tips hur lärare kan göra undervisningen mer jämlik mellan flickor och pojkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)