Inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av inkludering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur verksamma förskollärare beskriver sinaupplevelser av att genomföra undervisning i det praktiska arbetet på förskolan utifrån ettinkluderingsperspektiv byggt på förskolans teoretiska ramar. För att kunna undersökadetta syfte kommer studien utgå ifrån dessa frågeställningar: Vilka aspekter lyfterförskollärarna fram som väsentliga i undervisning av enskilda barn och barn i grupputifrån inkluderingsuppdraget? Hur ser och upplever förskollärareinkluderingsuppdraget i praktiken? Denna kvalitativa studie bygger på sex intervjuer avyrkesverksamma förskollärare från två olika förskolor. Resultatet visar att deninkluderande praktiken som förskolans styrdokument förespråkar inte är den praktiksom tar form i den dagliga verksamheten. Det finns flera olika aspekter som påverkardet inkluderande arbetet så som barnantal i relation till personaltäthet, de ökadekunskapskraven, de ekonomiska förutsättningarna samt personalens kompetens ochutbildningsnivå. Faktorerna resulterar i att förskollärare ständigt ställs inför olikavalsituationer i arbetet där de måste välja mellan enskilda individers behov ellergruppen som helhet. Det skapas dilemman som verkar negativt åt något håll därförskolläraren står i mitten med valen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)