Nya krav på svavelinnehål i fartygsbränslen : Vad får ökad svavelutvinning från raffinaderierna för konsekvens på svavelmarknaden och miljön?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Detta arbete uppkom på grund av de nya utsläppsreglerna för svavel som IMO antog år 2008. Dessa innebar att fartygen i framtiden behövde köra på bränslen med lägre svavelhalt. Ett av alternativen som var aktuella då var att avsvavla produkterna mer i raffinaderierna. Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på vad som gjordes med svavlet efter raffinaderierna, hur de nya reglerna påverkade svavelmarknaden och vad det skulle få för miljökonsekvenser att utvinna mer. Studien visade att svavlet användes inom många olika områden och var en viktig produkt. Efterfrågan och tillverkning varierade, men det fanns relativt stora lager på vissa ställen och det visades att dessa skulle komma att bli större på grund av ökad avsvavling i framtiden. Ökad avsvavling gav vissa miljökonsekvenser. Avsvavlingen i sig ledde till ökade utsläpp av växthusgaser. Även lagring i elementär form utomhus var något icke önskvärt ur miljösynpunkt. Dock fanns det alternativa lagringsformer som gav mindre besvär samt att det ständigt utvecklades nya användningsområden för svavel. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)