Differentiering inom en växande marknad : En fallstudie om Vainu

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Denna studie förklarar hur differentiering kan uppnås genom att tillämpa Blue Ocean strategin och om strategin är hållbar i praktiken. Företaget som valts för denna fallstudie är Vainu. Denna studie analyserar teorin Blue Ocean Strategy skapad av Kim och Mauborgne (2005) och reflekterar kritiskt över denna teori genom Five Competitive Forces av Porter (2008). Det empiriska materialet som används i denna studie har samlats in genom intervjuer med anställda i olika positioner på det valda företaget. Efter en genomförd fallstudie har vi kommit fram till att Vainu använt Blue Ocean Strategy för att skapa ett obestritt marknadsutrymme, men har applicerat flera Porterianska strategier under de senare åren på grund av den ökade konkurrensen. Den resulterande kombinationen av olika strategier förklaras av Mintzberg (1987) teori om framväxande strategier över en längre tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)