Hierarki i förskolan : en kvantitativ studie om tabuns påföljder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Att höja statusen på förskolläraryrket är en pågående debatt, likaså sker för närvarande revideringar av förskolans styrdokument för att säkra förskolans kvalitet. Trots detta tycks en tabubelagd hierarki råda där känsligheten i att göra skillnad på kompetenser står i vägen för en tydlig arbets- och ansvarsfördelning. Studiens syfte är att belysa komplexiteten i hierarkin mellan förskollärare och barnskötare. Genom en kvantitativ forskningsansats framställs ett resultat som visar på att en stark tabu upplevs av att skilja på kompetenser mellan yrkeskategorierna och att hierarki existerar i förskolan på olika sätt. Slutsatsen av studien är att tabun och de dolda maktstrukturer som råder riskerar att påverka förskolans kvalitet om inte diskussionen gällande arbetsfördelning utifrån skilda kompetenser lyfts fram i ljuset.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)